Po przeanalizowaniu powyższych informacji i stworzeniu profilu kandydata na wolontariusza kolejnym krokiem jest stworzenie oferty wolontariackiej. Przygotowując listę elementów koniecznych do uwzględnienia przy tworzeniu oferty wolontariackiej, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę różnorodność postaw, jakie prezentują osoby starsze wobec działalności wolontariackiej, bariery wynikające ze stanu zdrowia i ogólnej mobilności oraz motywacje, jakie kierują do tego typu działalności. Mając na uwadze powyższe czynniki warto pamiętać również o tym, że treść i forma oferty dostosowana powinna być do możliwości odbiorców.
Oferta wolontariacka skierowana do seniorów powinna być także zróżnicowana pod względem czasu trwania. Bazując na wymienionych powyżej czynnikach nie można zapomnieć o tym, że ze względu na stan zdrowia i wydajność seniorzy stosunkowo rzadko chcą się angażować w oferty długotrwałe, bojąc się długotrwałych zobowiązań.
Oferta wolontariacka dla seniora powinna być przejrzysta, a jej treść wyczerpująca, aczkolwiek stosunkowo krótka, aby nie zniechęcić potencjalnych zainteresowanych do jej przeczytania), a także usystematyzowana.
Oferta powinna składać się z następujących części:
• krótka informacja na temat tego, czego dotyczy oferta,
• opis zadań dla wolontariusza,
• wymagania, jakie musi spełniać wolontariusz,
• opis korzyści dla wolontariusza (co oferujemy),
• miejsce wykonywania działań wolontarystycznych,
• czas (data i godzina).
Partnerzy i miejsca:
• Gmina – w każdej gminie działa osoba, która wspiera działania na rzecz seniorów. Standardem są też różnorakie rady konsultacyjne.
• Domy Seniorów, instytucje wsparcia, ośrodki pomocy społecznej.
• Biblioteki publiczne – seniorzy chętnie czytają drukowane książki.
• Szkoły – bardzo często pomijany niesłusznie ten kanał dotarcia do seniorów. Seniorzy często są częstszymi gośćmi w szkołach niż zapracowani rodzice dzieci. Chętnie też uczestniczą w zajęciach, które organizowane są na terenie szkół.
• Wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie to doskonałe kanały informacyjne.
• Kościoły dysponują zarówno miejscem do wywieszenia informacji, jak i sprawdzonym od stuleci przekazem ‘ogłoszeń parafialnych’.
• Przychodnie zdrowia. Seniorzy dbają o swoje zdrowie i często odwiedzają przychodnie czy specjalistyczne placówki szpitalne.
• Oddziały pocztowe różnych operatorów, lokalne sklepiki to miejsca, w które prędzej czy później trafi każdy mieszkaniec.
• Miejsca publiczne np. przystanki i place, musimy pamiętać, że są świetnym miejscem informacyjnym, jednak wymagają zgody na umieszczenie naszych materiałów.
• Gazety codzienne płatne – powierzchnie reklamowe to nadal droga inwestycja. Można jednak zdobyć je organizując wydarzenie pod patronatem lokalnego modułu gazety (podobnie, choć trudniej z wyżej przywołanymi kanałami).
• Gazetki osiedlowe, parafialne, szkolne – to najprostsze w dotarciu z materiałami nośniki. Często redaktorzy sami wyszukują tematy i proponują tematy, gdyż nie posiadają dużych redakcji i opłacanych współpracowników. Efektem jednak są dobrze poinformowani, mieszkający na danym obszarze mieszkańcy.
Wdrożenie wolontariusza w działalność, czy to organizacji czy to instytucji, powinno się zacząć od przeszkolenia pracowników placówki z dziedziny wolontariatu. Każda osoba, z którą przyszły wolontariusz będzie miał w danej organizacji lub instytucji styczność, powinna zostać poinformowana o jego obecności, zakresie działania oraz korzyściach związanych z pracą wolontariusza w danej placówce. Wolontariusz powinien zostać poinformowany o specyfice działalności organizacji lub instytucji, zapoznany z miejscem swojej działalności wolontariackiej oraz z osobami, z którymi będzie współpracował. Konieczne jest również poinformowanie wolontariusza o jego prawach i obowiązkach wynikających zarówno z Ustawy o Pożytku Publicznym, jak i o Wolontariacie, a także statutu organizacji/instytucji, w ramach, której wykonywał będzie świadczenia wolontariackie.
Każdy wolontariusz przed rozpoczęciem wolontariatu powinien przejść szkolenie stanowiskowe. Aby wzmocnić potencjał wolontariuszy seniorów należy też wprowadzić cykl szkoleń wzmacniających ich wiedzę tak, aby czuli się komfortowo w konkretnej dziedzinie, a tym samym czuli się zmotywowani do wolontariatu w danej organizacji/instytucji.
Motywowanie wolontariuszy seniorów powinno się skupić przede wszystkim na zaspokojeniu potrzeby uczucia „bycia potrzebnym” oraz zaspokojeniu potrzeby czynnego udziału w życiu społecznym. Warto, zatem pamiętać, że satysfakcja z możliwości dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem lub/i pasją sama w sobie jest już czynnikiem motywującym seniorów, dlatego też należy dać możliwość dalszego rozwoju.
Ponadto wolontariat seniorów powinien być dla osób starszych szansą na spotkanie i spędzanie czasu w gronie osób posiadających podobne zainteresowania – bez względu na wiek, co daje możliwość szerokiej wymiany i współpracy międzypokoleniowej.
Zarządzanie koordynatora wolontariatu powinno się skupiać na wyznaczaniu i delegowaniu zadań wolontariuszom seniorom, monitorowaniu przebiegu wolontariatu, reagowaniu w sytuacjach „trudnych” oraz służeniu pomocą.
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w projekcie prosimy o kontakt mailowy psszelegnica@vip.wp.pl
Koordynator projektu: Barbara Galant tel. 604 184 190, e-mail: lub barbara-galant@wp.pl
Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej oraz profilu FB:
www.ukaszz7.sg-host.com
www.facebook.com/Polskie-Stowarzyszenie-Szczesliwych-Emerytow